Buku Elektronik Thermomix® Hari Raya 2022

EBuku Thermomix® Hari Raya 2022

Selama Ramadhan, jutaan umat Islam di seluruh dunia fokus pada refleksi batin dan berpuasa dari fajar hingga senja. Ketika seseorang berpuasa di bulan Ramadhan, pola makan dan tidur berubah, jam biologis tubuh pun mengalami serangkaian perubahan baik secara fisik maupun mental. Dehidrasi dan lapar akibat puasa, tubuh memperlambat metabolisme untuk menghemat energi.

Ramadhan adalah waktu refleksi spiritual. Menahan rasa lapar dan haus dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari, memungkinkan penghayatan rasa kasih sayang, kesabaran dan rasa syukur terhadap kehidupan.

Buka puasa selalu menjadi momen yang sangat membahagiakan, semua orang bergegas pulang lebih awal untuk makan bersama sekeluarga. Para ibu sangat berhati-hati dalam merencanakan makanan, menyiapkan hidangan khusus, minuman, dan camilan manis. Masyarakat meluangkan waktu untuk pergi balik kampung (pulang ke kampung halaman) mengunjungi orang tua dan berbuka puasa bersama.

Dan ketika bulan baru mulai terlihat, menandakan berakhirnya bulan Ramadhan, keluarga bersiap-siap untuk merayakan Idul Fitri dengan beragam makanan tradisional seperti rendang, ketupat, kue kering, dan kueh.

Unduh eBook Thermomix ® ini yang berisi 14 resep masakan tradisional Melayu yang cocok untuk santapan Ramadhan (Sahur dan Buka Puasa) dan perayaan Raya. Tantang diri Anda untuk menyiapkan sendiri semua makanan Ramadhan dan Raya tahun ini!

Belum mencoba Thermomix ® ? Pesan pengalaman memasak pribadi Anda dan cobalah memasak sendiri dengan Thermomix ® .

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan keberkatan di mana seluruh umat Islam akan berpuasa iaitu menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang dapat membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Ketika seseorang sedang berpuasa, perubahan ketara dari waktu makan dan tidur mempengaruhi jam biologis tubuh yang juga memberi kesan secara tidak langsung kepada fisik dan juga mental.

Disebabkan dehidrasi dan lapar dari rasa puas, tubuh manusia secara langsung akan memperlambat kadar metabolisme untuk menjimatkan penggunaan energi. Bagi memenuhi jumlah energi dan nutrisi yang dibutuhkan tubuh pada siang hari, pengamalan diet yang seimbang adalah penting dengan mengonsumsi makanan yang kaya dengan protein, karbohidrat, vitamin dan mineral, dan minum air secukupnya, dengan mengawali pemakanan ketika Sahur dan Iftar agak tidak memakan secara berlebihan dapat menyebabkan penambahan berat badan yang tidak diingini.

Ramadhan adalah masa untuk muhasabah diri. Selain menahan lapar dan dahaga, hikmah dari berpuasa juga dapat meningkatkan disiplin diri untuk menjadi lebih pemurah dan penyabar, meningkatkan kepekaan untuk lebih berempati dan bersimpati, dan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang ada.

Waktu berbuka puasa merupakan waktu yang sentiasa meriah, dengan semua orang dipaksa pulang awal untuk makan bersama sekeluarga. Para ibu memberikan perhatian lebih dalam merancang dan menyediakan hidangan istimewa, minuman, dan juga juadah manis. Ada juga yang mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung halaman untuk melawat dan menyumbangkan masa bersama ibu bapa mereka dan berbuka puasa bersama-sama.

Dan apabila anak bulan tampak menandakan berakhirnya Ramadhan, kaum keluarga akan bersiap-siap menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan pelbagai hidangan istimewa tradisi perayaan seperti rendang, ketupat, biskut raya dan kuih-muih.

EBook Bamia / Okra Lamb Stew / Thermomix ® Hari Raya 2022

Rendang Tok dengan Pulut Kuning / Perak Rendang Daging Sapi dengan Beras Ketan Kuning / eBook Thermomix ® Hari Raya 2022

Biskut Arab / Kue Kering Arab / eBook Thermomix ® Hari Raya 2022